2018-1-1-1-MKI-2018-00024
Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára a közel 150 éves Kárászy Cégnél
A pályázat száma: 2018-1.1.1-MKI-2018-00024
A támogatás összege: 39 695 276 Forint
A Kárászy Kft. 1872-ben alapított régi családi vállalkozás. Kezdetben lovas kocsi, majd autó rugókat gyártottak, de az 1960-as évektől a lengéscsillapítók váltak fő profiljukká. Évekig csak felújítottak, de a rendszerváltás után lehetőségük volt a fejlődésre és a nemzetközi nyitásra is. Mostanra Magyarország vezető lengéscsillapító gyártójává nőtte ki magát a cég. Jelenleg két területre készítenek nagyszériában lengéscsillapítókat: vasútijárművekhez és haszongépjárművekhez. Termékeik mindegyike sajáttervezésű és felújítható, hosszú élettartamú gépelemek.
2018 év elején a cég elnyerte a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kiírt innovációt támogató pályázatot, Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára címmel. A fejlesztés során alapvető követelményként tűzték ki a cég mérnökei maguk elé a környezetbarát újrahasznosítható konstrukció megalkotását, valamint a gyártási folyamatokba is bevontak környezetbarát technológiákat.
Napjainkban a vasúti járműüzemeltetők legjellemzőbb igénye a nagysebességű vasútvonalak kiépítése és a hozzá tartozó nagysebességű járművek beszerzése. Így a vasútijárműgyártók részéről megnövekedett a kereslet olyan lengéscsillapítók iránt melyek képesek a nagysebességgel járó extrém igénybevételnek hosszútávon és megbízhatóan ellenállni, valamint az utasok számára megfelelő kényelmet biztosítani. Ezen igényt felismerve kezdett bele a Kárászy Cég – az NKFIH pályázat keretein belül – két új vasúti lengéscsillapító típuscsalád fejlesztésébe és születtek meg a K146-os és K147-es rendszerek.
A K146-os típuscsalád lengéscsillapítói a vasúti forgóvázak nagysebességnél előforduló szitáló mozgását hivatott megakadályozni. Ezt a szitáló mozgást, „kígyózásnak” is szokás nevezni, ezért hívják őket kígyózásgátló lengéscsillapítóknak. A hidraulikus kígyózásgátló lengéscsillapítók karakterisztikájával szemben támasztott alapkövetelmény, hogy a súrlódásos elven működő társaival megegyezzen, kiküszöbölve annak hiányosságait, valamint vízszintesen beépíthető legyen. A K146-os rendszer ezt maradéktalanul teljesíti.
A K147-es típuscsalád lengéscsillapítóinak tervezésekor, az akár 300 km/óra sebesség felett közlekedő vasútijárművek számára is megfelelő csillapítást biztosítsanak. A nagysebességű járművek esetén a fő probléma az olaj melegedése és ebből fakadóan a viszkozitásának csökkenése, mely a lengéscsillapító csillapítóképességének csökkenését is jelenti, ami nagysebességnél nem megengedhető. A Kárászy új K147-es szeleprendszere és szerkezete úgy lett kialakítva, hogy kevésbé melegszik, mint társaik és érzéketlenebb a viszkozitás változásra, is nagy sebesség mellett is szavatolt a működése. A tesztelési folyamat során kiderült, hogy a lengéscsillapítók alkalmasak a nagysebességű üzemállapotra.
A NKFIH pályázat keretein belül a cég beszerzett a lengéscsillapítók gyártásához szükséges több berendezést. Az egyik ilyen gép, a nagyátmérőjű lengéscsillapítóházak megmunkálására alkalmas CNC eszterga illetve egy automata hegesztőrobot.