Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára a közel 150 éves Kárászy Cégnél

A pályázat száma: 2018-1.1.1-MKI-2018-00024

A támogatás összege: 39 695 276 Forint

A Kárászy Kft. 1872-ben alapított régi családi vállalkozás. Kezdetben lovas kocsi, majd autó rugókat gyártottak, de az 1960-as évektől a lengéscsillapítók váltak fő profiljukká. Évekig csak felújítottak, de a rendszerváltás után lehetőségük volt a fejlődésre és a nemzetközi nyitásra is. Mostanra Magyarország vezető lengéscsillapító gyártójává nőtte ki magát a cég. Jelenleg két területre készítenek nagyszériában lengéscsillapítókat: vasútijárművekhez és haszongépjárművekhez. Termékeik mindegyike sajáttervezésű és felújítható, hosszú élettartamú gépelemek.

2018 év elején a cég elnyerte a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kiírt innovációt támogató pályázatot, Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára címmel. A fejlesztés során alapvető követelményként tűzték ki a cég mérnökei maguk elé a környezetbarát újrahasznosítható konstrukció megalkotását, valamint a gyártási folyamatokba is bevontak környezetbarát technológiákat.

Napjainkban a vasúti járműüzemeltetők legjellemzőbb igénye a nagysebességű vasútvonalak kiépítése és a hozzá tartozó nagysebességű járművek beszerzése. Így a vasútijárműgyártók részéről megnövekedett a kereslet olyan lengéscsillapítók iránt melyek képesek a nagysebességgel járó extrém igénybevételnek hosszútávon és megbízhatóan ellenállni, valamint az utasok számára megfelelő kényelmet biztosítani. Ezen igényt felismerve kezdett bele a Kárászy Cég – az NKFIH pályázat keretein belül – két új vasúti lengéscsillapító típuscsalád fejlesztésébe és születtek meg a K146-os és K147-es rendszerek.

A K146-os típuscsalád lengéscsillapítói a vasúti forgóvázak nagysebességnél előforduló szitáló mozgását hivatott megakadályozni. Ezt a szitáló mozgást, „kígyózásnak” is szokás nevezni, ezért hívják őket kígyózásgátló lengéscsillapítóknak. A hidraulikus kígyózásgátló lengéscsillapítók karakterisztikájával szemben támasztott alapkövetelmény, hogy a súrlódásos elven működő társaival megegyezzen, kiküszöbölve annak hiányosságait, valamint vízszintesen beépíthető legyen. A K146-os rendszer ezt maradéktalanul teljesíti.

A K147-es típuscsalád lengéscsillapítóinak tervezésekor, az akár 300 km/óra sebesség felett közlekedő vasútijárművek számára is megfelelő csillapítást biztosítsanak. A nagysebességű járművek esetén a fő probléma az olaj melegedése és ebből fakadóan a viszkozitásának csökkenése, mely a lengéscsillapító csillapítóképességének csökkenését is jelenti, ami nagysebességnél nem megengedhető. A Kárászy új K147-es szeleprendszere és szerkezete úgy lett kialakítva, hogy kevésbé melegszik, mint társaik és érzéketlenebb a viszkozitás változásra, is nagy sebesség mellett is szavatolt a működése. A tesztelési folyamat során kiderült, hogy a lengéscsillapítók alkalmasak a nagysebességű üzemállapotra.

A NKFIH pályázat keretein belül a cég beszerzett a lengéscsillapítók gyártásához szükséges több berendezést. Az egyik ilyen gép, a nagyátmérőjű lengéscsillapítóházak megmunkálására alkalmas CNC eszterga illetve egy automata hegesztőrobot.

Tekintse meg kisfilmünket a lengéscsillapítók gyártásáról: https://youtu.be/lSuuOCduJlc

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérjük, hogy engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close